Bayar Sewa RM 1,000 Untuk Bilik Sebesar Tandas

Kiri : Wartawan cuba duduk didalam tandas di bilik itu. Kanan : Pelan bilik tersebut.

KOWLOON - HONG KONG - Hong Kong sememangnya sudah dikenali sebagai salah satu bandar yang sangat mahal untuk didiami malah CNN melaporkan bandar raya itu antara yang termahal untuk didiami lebih-lebih lagi untuk golongan warga asing.

Baru-baru ini satu video menjadi viral di media sosial China, yang mana merakamkan proses tawar menawar seorang penyewa - yang dipercayai seorang wartawan undercover-  untuk menyewa sebuah bilik di kota raya itu.

Apa yang mengejutkan, harga yang ditawarkan adalah sekitar RM1,000 sedangkan bilik itu cuma berukuran 155 cm x 135 cm - ataupun sebesar tandas.

Difahamkan, bilik itu dilengkapi dengan tandas, tilam dan juga sinki. Antara ruang tidur dan tandas bilik itu, cuma satu kayu nipis diletakkan untuk memisahkan dua ruangan itu.

Untuk ruang simpanan pula, satu kawasan kecil disediakan di atas tempat tidur dan sebuah almari di luar bilik tersebut.


Video itu kemudian mendatangkan kritikan dari netizen yang menyatakan harga sewaan untuk bilik seluas itu adalah terlalu mahal.

Demi tuntutan hidup membuatkan ramai orang berhijrah ke kota besar untuk mencari sesuap nasi dan rela hidup susah di kota.

Sumber : Gawker.com

This blog is created for your interest and in our interest as well as a website and social media sharing info Interest and Other Entertainment.