Hidung Berair Bila Makan Pedas? Ini Sebabnya


1406583148025_wps_4_A_stock_photo_of_a_woman_
Oleh: Aimi Nordin
Orang Malaysia kalau makanan tak pedas tak sah. Tapi kali setiap kali makan makanan pedas, mesti hidung mula berair. Kenapa eh?
Apa kaitan makanan dengan hidung? Ni kami dah jumpa jawapan dan kaitan kenapa perkara tu jadi. Tengok video ni.
Tapi kalau susah nak faham, meh kami jelaskan.
Rasa pedas datangnya dari kandungan capsaicin yang ada dalam tanaman yang memiliki rasa pedas. Selain capsaicin rasa pedas tu pun ada dalam allyl isothiocynate iaitu sebuah minyak yang dapat bagi rasa pedas kat mulut macam mustard dan wasabi.
Jadi, apabila anda makan atau ambil makanan yang mengandungi capsaicin dan allyl isothiocynate ni, akan terjadi iritasi pada pelbagai selaput yang melindungi paru-paru dan pelbagai lubang lain pada tubuh badan. Bila lubang ni terbuka, maka masuklah bakteri dan virus dalam badan.
Lubang hidung inilah yang mencegah masuknya benda-benda tak sepatutnya dan terhasilnya hingus dalam jumlah yang cukup banyak. Hingus fungsinya untuk mencegah benda asing ke dalam tubuh. Tapi kenapa hingus dia cair dan meleleh? Sebab kandungan bakteria yang masuk masih dalam keadaan yang rendah.
Bersyukurlah bila hidung berair bila makan makanan pedas sebab itu maknanya perlindungan tubuh anda masih bekerja dengan baik!
Armin Lute

Share this

Related Posts

This blog is created for your interest and in our interest as well as a website and social media sharing info Interest and Other Entertainment.